Dopravu môžeme v zásade
rozdeliť na dynamickú, teda jazdenie áut, a statickú, teda parkovanie.
Dynamická prebieha v Rači po cestách trojakého charakteru:
1. Výpadovka – cesta č. 502
vedúca z centra Bratislavy smerom na Modru, ktorá je dosť frekventovaná.
2. Cesty a ulice, ktoré sú
tiež frekventované, ale slúžiace skôr pre miestnu prepravu, zásobovanie, príp.
pre MHD.
3. Ostatné ulice, úzke,
jednosmerné, či slepé, na ktorých je intenzita prepravy nižšia, či malá.
Každá kategória má svoje
špecifiká, mňa zaujali najmä problémy ciest č. 1 a 2.
1.
Výpadovku by bolo potrebné riešiť čo najskôr, pretože je najväčší znečisťovateľ
životného prostredia (výfukové plyny, oter brzdových doštičiek, hluk). Myslím
si, že by bolo najvhodnejšie, keby všetky vozidlá prešli Račou čo najrýchlejšie
a najmä plynule. Rýchlosť je daná dopravnou vyhláškou a tú teda neovplyvníme.
Plynulosť sa však dá pozitívne ovplyvniť tým, že autá nebudú musieť na
križovatkách zbytočne zastavovať a zasa sa rozbiehať, teda križovatky budú
nastavené tak, že majú takzvanú „zelenú vlnu“ a prejdú Račou bez zbytočného
brzdenia. Aj vedľajšie prípojné ulice z križovatiek riadených semaformi, vedúce
na cestu č. 502, by mali byť nastavené tak, aby zelenú vlnu nenarušovali.
Preto
som sa telefonicky spojil s radovým pracovníkom na odbore dopravy Magistrátu a
chcel som odpovede na viaceré moje otázky súvisiace s týmto problémom. Počas
dlhého telefonátu som nadobudol dojem, že prístup k ich riešeniu je tak trochu
alibistický a pripadalo mi to tak, ako keby sa chcel tento pracovník len
problémov zbaviť. Preto som sa obrátil priamo na jeho šéfa, tentoraz mailom,
aby som mal „v ruke“ jeho odpoveď na nastolené otázky. Jeho prístup bol
podobný a všetky moje pripomienky na riešenie dopravy v meste boli „slušne“ a
„fundovane“ odmietnuté.
Argumentoval
najmä nesprávnym chovaním vodičov, ktorí, citujem „jazdia zvykovo..., sa
neodporúča, aby vodiči jazdili po pamäti“. Ďalšia argumentácia sa zakladala na
podmienkach o budúcom vývoji premávky na Račianskej ulici, citujem: „To ukáže
až projektová dokumentácia začínajúcej sa veľkej výstavby na Račianskej ulici,
kde vzniknú ďalšie riadené križovatky“. Podľa toho sa teda situácia teraz
nebude riešiť a bude sa riešiť až v (ďalekej?) budúcnosti.
Ďalším
dôvodom bolo uprednostňovanie MHD (električka) pred individuálnou dopravou, s
čím súhlasím. Ale na Račianskej a Púchovskej ulici sa cesta č. 502 od
Gaštanového hájika križuje s električkovou traťou celkovo 0 (slovom nula) krát
a vedľajšie prípojné ulice, riadené semaformi (Pekná cesta, Hečkova, Pri
vinohradoch) sú tri a nevytvárajú veľký problém pri uprednostňovaní MHD. Preto
si myslím, že pri väčšej snahe by sa tento stav mohol (začať) riešiť.
V
Gaštanovom hájiku sú na krátkom úseku tejto výpadovky 3 spriahnuté semafory,
ktoré ešte donedávna fungovali v zelenej vlne. Pred niekoľkými mesiacmi tam
robili nejakú úpravu cesty a vtedy sa tento ideálny stav zmenil a zelená vlna
už nefunguje. Oponoval som aj tento stav, ale uspokojivú odpoveď som doteraz
nedostal.
Napriek
nesúhlasnému stanovisku Magistrátu sa budem snažiť jestvujúci stav zlepšiť a
pre lepšie nastavenie podmienok prepravy cez Raču sa chcem aj naďalej angažovať
v komunikácii s Magistrátom Bratislavy.
2.
Cesty a ulice, ktoré sú tiež frekventované, ale slúžiace skôr pre miestnu
prepravu, prípadne pre MHD, sú dvojaké. Tie, po ktorých premáva MHD a tie,
po ktorých síce MHD nepremáva, ale po nej jazdí zásobovanie. Tie prvé nemôžeme
veľmi ovplyvniť, pretože zabezpečujú mobilitu občanov, ale je často problém s
ich údržbou, pretože ich spravuje mesto so známymi finančnými problémami. Tie
druhé sú nejakým spôsobom regulované, ale táto regulácia sa niekedy obchádza a
nedodržuje. Mám na mysli napr. Zvončekovú ulicu, kde vodiči nerešpektujú
maximálnu povolenú rýchlosť, alebo zásobovanie Kauflandu, ktoré sa uskutočňuje
po Výhonskej ulici. Po tejto ulici jazdia nákladiaky a kamióny na nakladaciu
stanicu, ale aj do skladov Kauflandu.
Kaufland
je povolené zásobovať po príjazdovej ceste poza komplex predajní oproti
Kauflandu, ale dopravcovia to nerešpektovali. Aj v tejto veci som sa obrátil na
vedenie spoločnosti Kaufland, aby zabezpečili nápravu. Odpovedali mi, že
(citujem) „dopravcovia, ktorí pre nás jazdia (zásobujú Kaufland) boli na
uvedené nedostatky upozornení a taktiež im bola poskytnutá mapa s vyznačením
cesty, ktorú majú používať“. Aj napriek tomu viacerí dopravcovia toto stále
nerešpektujú, alebo o tom nevedia, pretože niektorí aj naďalej jazdia po
starom. Preto píšem urgenciu a žiadam, aby bolo sľúbené opatrenie 100-percentne
dodržiavané. Tomuto problému sa budem tiež naďalej venovať.
3.
V uliciach, ktoré slúžia len pre miestnu prepravu a v uliciach úzkych,
jednosmerných, či slepých, je problém najmä s parkovaním, a ten tiež bude treba
urýchlene riešiť. Pomaly storočný problém je napr. Alstrova ulica v úseku od
evanjelického kostola po Sadmelijskú ulicu, ktorá je úzka a navyše sú pod ňou
údajne aj nejaké líniové stavby. Sú v podstate bezproblémové, a preto sa s nimi
treba zaoberať iba v prípade, že sa náhle objaví nejaký problém.
Skutočnosti
uvedené v bode 1. a 2. dokumentujú, že problémami dopravy v Rači sa treba aj
naďalej zaoberať a riešiť ich v prospech Račanov.
Október 2014
Michal Krištofič
mate to cele pomylene... toto je uplne spiatocnicky pristup. zelena vlna ma dve velke negativa... prilaka viac dopravy (vodici z PK nepojdu cez kruhac vo vajnoroch a nebudu tam cakat v zapche ale povedia si ze pojdu cez Raciansku lebo je zelena vlna) a zaroven to zhorsi napojenie nas Racanov na Raciansku.
OdpovedaťOdstrániťTreba ist presne opacne... vytvorit cervenu vlnu po Racianskej. To je sposob, ako odradit tranzitujucu dopravu. Treba im zneprijemnit cestu nech to dostavia v Raci a idu elektrickou alebo cez obchvat Vajnor. Cim viac cervenej bude na Racianskej tym lahsie sa vedia napojit Racania na Raciansku z bocnych ulic. Zaroven treba dynamicky menit dlzku cervenej v smere z PK do centra ked sa vytvaraju v roznych usekoch zapchy... napr. ak pri Gastanovom hajiku je zapcha, tak cervena na krizovatke Puchovska x Pri vinohradoch sa dynamicky predlzni z par sekund na par minut, aby to zastavilo auta na vstupe do BA, takto by mali fungovat vsetky krizovatky v useku, predlzovali by cervene v case, ked je Bratislava najprepchatejsia, nech sa auta nesnazia do BA ani vojist.
prosim inspirujte sa Zurrichom https://vimeo.com/108884155